Les pires

The Worst Ones

Für ein Filmprojekt im Norden Frankreichs, in einem Stadtteil von Boulogne-sur-Mer, der als „Problemviertel“ gilt, wählen ein (manchmal zu) motivierter Regisseur (Johan Heldenbergh) und seine Casterin Schauspiellaien im Kindes- und Jugendalter aus. Neben der einmal freudigen, dann wieder belastenden Arbeit vor der Kamera haben diese auch privat zu kämpfen: Sorgerechtsstreite, Schulprobleme, Mobbing, Trauerarbeit und Vorstrafen. In LES PIRES flicht das Regieduo Lise Akoka und Romane Gueret profunde Menschlichkeit und Voyeurismus-Kritik zu einem Film über das Filmemachen, den das Kino wirklich braucht. (Jakob Dibold)

In a working-class town in northern France, a Belgian filmmaker holds a cattle call to round out the cast of the film he plans to direct there. His choice comes down to three kids generally considered to be waste cases. The “worst ones” in their housing project will be forever transformed by their time on camera. Winner of the Un certain regard award at the 2022 Cannes Festival, this gripping, heart-warming first feature takes a close-up look at young people scarred by life but looking for a way out. The kids are portrayed by young, non-professional actors with an energy, lust for life and gift of the gab that will stick with you. Their experience also raises many questions about ethics and the power of cinema. (Festival du nouveau cinéma)

Filmographie Regie (Auswahl)
Les pires (The Worst Ones, 2022) - Allez garçon! (2019, doc short) - Chasse Royale (2016, short)
Competition Fiction 2023
Lise Akoka, Romane Gueret
Frankreich 2022
color
99 Minuten
Französisch
OmeU
Drehbuch Lise Akoka, Romane Gueret, Éléonore Gurrey
Kamera Eric Dumont
Schnitt Albertine Lastera
Ton/Sounddesign Jean Umansky
Mit Mallory Wanecque, Timéo Mahaut, Johan Heldenbergh, Loïc Pech, Mélina Vanderplancke
Produzent*innen Marine Alaric, Frédéric Jouve
Produktion
Les Films Velvet, France 3 Cinéma, Pictanovo
Weltvertrieb
Pyramide International
Österreichpremiere
Weltpremiere
Cannes Film Festival 2022