Bigger Than Life

In Skopje entsteht nach Regierungsplänen seit einigen Jahren ein nagelneues antikes Stadtzentrum, das die nordmazedonische Hauptstadt mit Rom und Athen in eine Reihe stellen soll. Unter Einbeziehung des sozialistischen Baubestands entsteht so eine Stadt, die ihre Zukunft in einer fiktiven Geschichte sucht. In einer Art Video-Oper konfrontiert uns der Filmemacher durchaus humorvoll mit einem Gedankenpuzzle über Vielvölkerstaaten und das Phantasma ethnischer Reinheit, über Romantisierung und Liebe, das Verhältnis von persönlicher Erinnerung und kollektivem Gedächtnis und darüber, wie auf Behauptung basierende Geschichte konstruiert wird.

In Bigger Than Life present-day Skopje becomes an archaeological dig. We can follow in real time how antiquity is constructed, how historical singularities are manufactured via mimicry, and how the boundary between truth and falsification becomes blurred the minute something is recorded often enough on postcards. A variety of ways of looking at the ongoing construction in Skopje produces a puzzle about multi-ethnic states and the phantasm of national purity, about romanticism and love, the relationship between personal memories and collective memory, and about how a history built on empty claims can actually take on substance. (blinkvideo)

Director's Biography
Adnan Softić
Adnan Softić, born 1975 in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, studied film and aesthetic theory at the Hochschule für bildende Künste in Hamburg. He is an author, visual artist and director, , dealing in his works with the issues of history and remembrance politics. His installations and multimedial works have been on display in numerous exhibitions throughout Europe.

Film Selection:
 Bigger Than Life (2018, medium-length doc) - Wie Schnee von gestern (Like Water under the Bridge, 2013, short) - Ground Control (2009, short) - Luk – Onion – Zwiebel (2007, medium-length) - Nema problema / Es gibt kein Problem / There is no Problem (2001, short)
Architektur und Gesellschaft | Architecture and Society 2019
Adnan Softić
Deutschland / Nordmazedonien / Italien 2018
color
30 Minuten
Englisch
OmeU
Drehbuch Adnan Softić
Kamera Helena Wittmann, Adnan Softić
Schnitt Nina Softić
Ton/Sounddesign Daniel Dominguez Teruel
Musik Daniel Dominguez Teruel, Adnan Softić
Mit Alexey Liosha Kokhanov, Pauline Jacob, Victor Moomen
Produzent*innen Adnan Softić
Produktion
Adnan Softić
Weltvertrieb
Adnan Softić
Österreichpremiere
Weltpremiere
International Short Film Festival Oberhausen 2018
Weltpremiere / World Premiere
International Short Film Festival Oberhausen 2018

Premierenstatus / Premiere Status 
Austrian Premiere